Arv och miljö

Jag har fått gåvan att vara vänsterhänt. (Ja, det är en gåva eftersom det är lite halvunikt sådär. Och så kan man alltid bonda med folk över det om man inte har något annat att prata om.) Båda mina föräldrar är högerhänta, men min farfar var vänsterhänt, så jag antar att det är han som har skänkt mig den.
Jag gör det mesta med vänsterhanden. Typ håller gaffeln, skriver, klipper och såntdär. Men en sak kan jag inte göra med vänster hand, och det är att borsta tänderna. Hur jag än försöker så kan jag inte styra tandborsten. Den flyger runt hur som helst och oftast ut ur munnen så jag får tandkräm över hela kinden. Och jag har alltid frågat mig varför - och nu kom jag på det. När jag var väldigt liten så borstade mamma eller pappa mina tänder, när jag sedan skulle lära mig att borsta själv måste de ha placerat tandborsten i min högerhand, eftersom de själva använder högerhanden. Så nu har jag alltså bekräftat teorin om arv och miljö. De interagerar på hög nivå, annars hade jag inte blivit vanskapt på det här viset.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0