Att heta Amanda är inte alltid så roligt

Dagens första och enda föreläsning avklarad.
Fan vad jag hatade det. Inte just själva föreläsningen eller föreläsaren.
Det var intressant och givande. Den sorterade upp lite i min alldeles för röriga
hjärna. Nu har jag lärt mig vad ett fonem är. Och vad en allofon är. Och lite sånt.
Jag vet även att B och P är bilabiala ljud. Det vill säga att båda läpparna används.
Och så är B tonande och P ljudlöst, tror jag. Men sen tar det slut. Jag satt på den där
föreläsningen och antecknade febrilt samtidigt som jag försökte se och höra allt han sade.
Allt som från början verkade så intressant  förstördes av min egen frustration över att känna
mig dum, eller kanske snarare dummare än andra. Egentligen vet jag inte hur det ligger till.
Kanske är jag en av dem som faktiskt förstår det mesta, eller så är jag helt enkelt den sämsta i gruppen.
Alla sitter där och hummar, och härmar ljuden som är alveoala eftersom man sätter tungan bakom tänderna.
Alla verkar veta exakt och förstå på sekunden. Min hjärna behöver bearbeta informationen för en liten stund.
Är jag helt jävla ensam om det här? Jag vill inte vara den dumma. Jag vill inte kugga på tentorna.
Kanske är det onödigt att stressa upp sig redan nu? Jag vet inte. Men fan vad allt går trögt just nu.
Veckorna rinner iväg utan att något särskilt händer, nyktert byts ut mot fylla som byts ut mot bakfylla.
Sovmorgnar byts ut mot tidiga morgnar och sedan växlar det igen. Allting flyter iväg men ändå så känns allt
så trögt. Mitt liv är en trögflytande illaluktande sörja. Fan vad deppigt.
Och så blåste mitt paraply sönder och min tändare slutade fungera. Som en fin touch på det hela.
Ironiskt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Alla kan inte alls, och du förstår det du behöver. Jag hade också panik i början men introkurs-tentan är inte särskilt svår. Du kommer klara det fint. Vänta till fonetik-kursen...Se till att plugga mycket och fråga mycket. Jag struntade i att ens skriva tentan för att jag tyckte det var så svårt, och så här ett år senare när jag inser att jag behöver poängen och måste lära mig allt på egen hand igen är det inte så kul...Det kommer gå bra, och lingvistik är kul! Har ni Petur i fonetik? Han är ju asrolig iaf.

2008-09-04 @ 19:42:36
Postat av: Mira

Det var alltså jag som skrev ovanstående/Mira

2008-09-04 @ 19:43:30
Postat av: Amanda

Åh, okej. ja, jag ska kämpa på! Känns iaf som att man får mer klarhet för varje föreläsning.

Ja, vi har Petur. Han är väldigt bra, men ibland är det så himla svårt när man har frågor för det känns som att de kommer tycka att man är så dum.

2008-09-06 @ 12:43:21
URL: http://amandasofialundgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0