Donnerstag

Det känns lite skrämmande att den mesta aktiva bloggaren på blogg.se är "Lakritstokiga3barnsmamman". Jag undrar vad hon bloggar om. Den bästa lakritsen? De roligaste barnböckerna?
En sak som har tagit upp en stor del av min tankeverksamhet är frågan varför många mammor måste identifiera sig totalt med mammarollen. Om de har tre barn är de således trebarnsmammor och har de bara ett barn så räcker det kort och gott med mammor. Men varför? Det gäller i tidningsartiklar, bloggar, insändare, kontaktannonser. Ja, helt enkelt på väldigt många ställen där de förklarar sig vara 'mammor'. De är alltså inget annat? Utbildning? Hur är de som personer? Eller är det så att när jag blir mamma så kommer jag enbart vara mamma? Ingen kommer kalla mig för emo då? Och ingen kommer kalla mig för läskiga Amanda? Jag kommer bara vara en jävla mamma. Inget mer.

När vi ändå är inne på mina ständigt aktiva tankebanor. Jag fick en snilleblixt igår när jag låg i min säng och försökte sova. Jag låg och tänkte på veckodagar på tyska. Jag jämförde dem med svenskan och kom således fram till att till exempel Montag och Måndag är väldigt lika och även Freitag och Fredag. Annars är de inga av de sju veckodagarna som är överdrivet lika varandra. Men sen började min hjärna arbeta på riktigt och jag gjorde en koppling som jag aldrig tidigare har gjort. Dock är detta inget som jag är säker på. Jag tycker bara att det är en rolig koppling. Något långsökt kanske, men sådan är ju jag också.
Kopplingen är som sådan. Torsdag är som vi hör på namnet uppkallat efter asaguden Tor. Som vi vet är han åskguden. Torsdag på tyska heter Donnerstag. Åska heter på tyska donnern. Här har vi kopplingen. Antingen är det jag som är dum som inte har insett det förrän nu, eller så är jag dum för att jag drar denna konstiga parallell. Jag skiter i vilket. Jag älskar den lilla fina kopplingen och den älskar mig.

/

Kommentarer
Postat av: A

Amanda - den laskiga emomamman.

eeheeehh du. saknarej. nu ar det fredag & klockan ar halv sex hemma, det betyder val att du gor dig redo for utgang eller nat annat. jag vill ha vin.

2008-03-14 @ 19:34:35
URL: http://sitdown-comedy.blogspot.com
Postat av: Anonym

det är sant

2008-03-16 @ 16:25:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0