blöh

Idag har det sprungits från klassrumt till klassrum med enkäter som vi har tvingat klasser att fylla i.
Tack säger vi till dem, tack säger vi för att enkätutdelningen är över.
Nu väntar endast genomgången av dem. Det kommer förmodligen ta ganska lång tid. Roande.

Jag läste nyss en blogg på aftonbladet som så fint var döpt till "Tjockisbloggen". Bloggen skrivs av två överviktiga tjejer som propagerar för att det inte är fel att vara överviktig.
Jag tycker att de gör ett bra jobb. Vi vet att dagens ideal är väldigt skeva och felaktiga. Så långt är jag med. Jag tänker inte gå in på min personliga åsikt om just idealen. Men det vi också vet idag tack vare hundratals hälsorapporter är att övervikt och fetma är ohälsosamt. Folk dör för att de äter ihjäl sig. Med en övervikt löper man större risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Man kan även redan i en tidig ålder drabbas av problem med knän och leder på grund av sin vikt vilket kan ge bestående problem under resten av livet.
När de här så kallade "tjockisbloggarna" svarade nej på frågan om de skulle vilja gå ner till normalvikt om de kunde det började jag undra. Det är här jag inte hänger med längre. Samhället är ett jävla skitsamhälle när det gäller synen på överviktiga människor. De blir ofta diskriminerade på grund av sin vikt. Där har vi ett stort fel. Men när de här tjejerna säger att de inte vill gå ner i vikt och därmed påverka sin hälsosituation blir jag irriterad. Frågan var självklart rent hypotetisk. Men även bortsett från det så svarar de nej. Det får mig att känna att deras blogg är jävligt falsk. Bygger de sin image på att vilja vara överviktiga på samma sätt som pinnsmala modeller bygger sin image på ett felaktigt ideal? Jag trodde att bloggen handlade om att de är två starka tjejer som vågar stå upp mot att folk diskriminerar tjocka människor. Men när vi kommer till hälsoproblemet måste de väl ändå handla om något viktigare. Det känns som att dessa två tjejer sätter sin image framför sin fysiska hälsa, precis som modeller och idealskapare.

Äsch, jag vet inte.

Kommentarer
Postat av: A

DU, riktigt bra skrivet. seriously.

2008-03-14 @ 19:36:18
URL: http://sitdown-comedy.blogspot.com
Postat av: love

haha. så länge ingen annan än tjockisen drabbas negativt av tjockisens fetma har jag svårt att se nåt fel i att tjockisen VILL vara fet. fast lite provocerande är det ju. på ett ut&invänt sätt.

2008-03-18 @ 07:19:49
URL: http://andravarldskrigettva.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0