Språkskolan

Som bekant är jag en renodlad språkfascist. Möjligtvis språkfetischist också. Men det hör inte till saken.
Jag har upptäckt att det finns ett antal ord som väldigt många stavar fel på. Jag tror inte att dessa felstavningar
beror på personens stavningsförmåga, jag tror istället att det beror på att personen i fråga inte tänker på ordets egentliga betydelse och vad ordet är sammansatt av. Därför följer här en stavningsguide som kommer underlätta för väldigt många i framtiden.
Förresten - Stavas inte med ett "r" som många tror. Ordet är sammansatt av "för" och "resten". Det innehåller således två stycken "r"
Förrän - Det heter inte "förns", "förens" och inte heller "förren". Det heter "förrän" just eftersom det bestor av orden "förr" och "än" och detta ger ordet dess grundbetydelse. Exempelmening: "Jag kan inte gå hemifrån förrän du har kommit hit". Jag kan alltså inte gå hemifrån innan du har kommit hit. Lätt som en plätt.
Noggrann/Noggrant - Det stava faktiskt med två g, även om det är svårt att tro. Detta beror på att ordet består av "nog" och "grann". Det som icke bör förglömmas är att det endast ska innehålla ett "n" när ordet används som adverb. Detta beror på regler om konsonanternas följd.
Efteråt - Stavas med endast ett "r" eftersom ordet är sammansatt av "efter" och "åt". Alltså inte "efter" och "råt" som många verkar tro.

Nu kommer jag inte på fler ord för tillfället. Men tro mig, igårkväll kom jag på hur många som helst.
Listan kommer därför fyllas på kontinuerligt.
Och se inte detta som besserwisser-fasoner. Se det istället som en investering för framtiden.
/ Eder pseudo-svensklärare (Nej, det heter inte svenskalärare), Amanda

Kommentarer
Postat av: Anonym

"Norrmänn! Repotaget om mig kommer ut nästa fredag".



Och nej, det är inte en fråga om slarvfel.

2008-07-06 @ 13:37:42
Postat av: Amanda

Haha, blondinbella i sitt ess!

2008-07-06 @ 17:30:43
URL: http://amandasofialundgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0