Trend

Är det något jag inte riktigt förstår så är det trenden med att massakera språket.
Jag tycker att det är rätt smart med inofficiella förkortningar som man kan använda sig av
i bloggar, chatter etc. Förkortningar så som Iaf (Iallafall) och Iofs (Iochförsig) är välbehövliga.
Men när det gäller dem som bara bestämmer sig för att förkorta alla ord så hänger jag inte riktigt med.
Att skriva "ja" istället för "jag" är idiotiskt eftersom ordet "ja" har en helt annan innebörd, dessutom är "ja" talspråk och det finns faktiskt en orsak till talspråk och skrifspråk. Men de värsta versionerna är nog "e" istället för "är" och "me" istället för "med", för att inte tala om "de" istället för "det".
Det sistnämnda ordet har dessutom en helt annan betydlelse, precis som "ja".
Jag är inte intresserad av att läxa upp de personer som skriver på det här sättet, jag undrar bara varför.
Jag ser ingen som helst funktionalitet i det.
Så om du är en talspråksskribent får du gärna informera mig.
Vem vet, om du övertygar mig kanske jag hakar på trenden.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0