Ord

Jag är mästaren av ordspråk. Ordspråken känner inte alltid alla till, de är
nämligen riktigt jäkla old school-ordspråk.
Jag växte till stor del upp hos min mormor och morfar och de är deras uttryck
som har etsat sig fast i min hjärna.
Så här bjuder jag på en enkel guide till de bästa talesätten och ordspråken:
"Meningen den, sa Kvast-Söderberg" - Används när man är lite less eller uttråkad.
"Jag skulle göra väl jag, sa gumman som pissa' på syltan" - Används när man har
försökt hjälpa till men hjälpen inte riktigt uppskattas.
"Aldrig har det varit nå't, men nu är det slut" - Används helt enkelt när någonting har tagit slut.
"Det tar sig, sa mordbrännar'n" - Används när något går framåt.
"Morsasun, sa gubben när dasset brann" - Används mest hela tiden.
"Det löser sig, sa gubben som sket i vasken" - Används kort och gott när något problem har uppstått.
"Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg" - När man måste tillämpa en nödlösning.

Såhär lätt är det att svänga sig i lite mindre bemedlande kretsar.
Nu ska jag plugga lite.

/


Kommentarer
Postat av: A

är själv en frekvent användare av flera ovanstående, bl a "det tar sig, "det löser sig", och "kajsa varg". jag använder mig även av:
"man vänjer sig, sa han som sov på väckarklockan", eh och sen några andra klassiker jag inte kan komma på nu. ordspråk ftw

2008-04-07 @ 03:39:26
URL: http://sitdown-comedy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0