&((/&%¤

Jag är så besviken över att väldigt många jag träffar på och väldigt många jag känner har en så jäkla skev bild av vissa saker i samhället. Möjligen är inte bilden skev. Men får man säga felaktig? Eller jag skulle kanske snarare kalla den omodern och passé. När det pratas om killar som är på ett visst sätt så är de "bögiga" och då är de ju självklart därmed även äckliga. Alla sitter och pratar om hur okej det är med homosexualitet och transsexualitet men sedan kastar många ur sig kommentarer som "Fan vad äckligt", "Om min kompis skulle vara lesbisk..shit alltså". Det är bara en jävla image för många. På senare tid har denna image växt fram genom att man inte vill visa sig konservativ och -99 så man säger att man vill främja den sexuella friheten och jämställdheten mellan könen. Men när man sedan pratar om killar som dricker drinkar och tjejer som inte rakar sig under armarna är det helt plötsligt töntigt respektive äckligt.

Majoriteten av oss som är födda innan -95 har blivit uppfostrade med de könsideal som fortfarande finns kvar idag. När jag var liten var det till exempel självklart att jag hade rosa väggar i mitt rum och min bror hade blå. Vid senare ålder minns jag tydligt att mina föräldrar alltid bad mig om hjälp med hushållssysslor medan min bror lämnades i fred med sitt tv-spel. Jag klandrar inte mina föräldrar för detta. Det är inte de som har skapat könsidealen. 1989 tror jag inte ens att de var medvetna om att det var något konstigt i att man prackade på stereotyper på spädbarn. Idag har det gjorts undersökningar som visar på att tjejer och killar uppfostras på två helt skilda sätt. Flickorna får ta ansvar och hjälpa de vuxna med att hålla koll på pojkarna, vilka mest bara springer omkring och inte ens behöver tvätta sina egna händer.
Varför är det så? Det finns inget i våra gener som säger att det kvinnliga könet skulle vara bättre på att ta hand om ett hushåll. Det finns inte heller något i våra gener som gör tjejer mer lämpade för att dricka cider och drinkar. Det finns inte heller något i våra gener som säger att det bara är tjejer som får bry sig extremt mycket om sitt utseende. Inte heller finns det något i mannens genuppsättning som säger att han ska dricka öl och se på fotboll.
Men ändå så är det den bilden många har av samhället. Det är bara så det "ska vara".

Jag förstår att min mormor och morfar inte har hunnit med i utvecklingen.
Och jag förstår att min mamma och pappa är lite tveksamma och inte riktigt
fattar galoppen med allting.
Det jag inte förstår är hur 80- och 90-talister kan vara så dåligt informerade om
hur felaktig könsuppdelningen är idag.
Jag blir frustrerad. Det som krävs för att något ska kunna förändras är att folk ska förstå.
Förstå att det endast finns två saker som skiljer en man och en kvinna åt. Dessa två saker
är fysik och genitalier.
Så enkelt är det. Och därmed finns det ingenting som säger att jag ska ge min framtida dotter
ett rosa rum.
Allt är egentligen väldigt enkelt. Det handlar inte om att vi alla ska bli frälsta och älska alla.
Vi dömer alltid andra, det är mänskligt. Men istället för att döma utifrån kön, så ska vi döma
utifrån individ.
Svårare än såhär är det inte.





Kommentarer
Postat av: A

SKITBRA skrivet.

2008-04-04 @ 16:39:13
URL: http://sitdown-comedy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0