Dagens haj: Citronhaj (Negaprion brevirostris)

Citronhajen är den vetenskapligt bäst kända av alla hajarter. Detta framför allt tack vare studier av Dr Samuel Gruber vid University of Miami i Florida och hans fältstation på ögruppen Bimini som tillhör Bahamas.
Citronhajen lever i tropiska och subtropiska områden längs Syd- och Nordamerikas kuster. Den blir upp till 3,5 meter lång och kan troligen leva i mer än 60 år även om exakta mätningar av åldern inte har kunnat göras. Födsel sker i grunda, varma laguner, och varje hona föder mellan 4 och 17 ungar. Dessa har under graviditeten fått sin näring via en navelsträng liknande den som finns hos däggdjur. Efter födseln får ungarna klara sig på egen hand och modern visar dem ingen uppmärksamhet utan så snart hon fött klart simmar hon ut till djupare vatten igen.

Först och främst vill jag uttrycka mitt hat gentemot måndagar. Jag börjar inse att det inte finns något värre än att vakna av klockan halv sju och inse att det är måndag och att man måste pallra sig i väg till skolan i spöregn. Sedan blir det inte bättre av lunch som ger en kväljningar och håltimmar som även får den pigge och glade att däcka på bordet i ren frustration. Nej, måndagar är inte min grej. Tacka vet jag fredagar, det är grejer det.
Den här måndagen har varit extra dålig eftersom jag är helt uttorkad och känner mig bakis. Sen har jag även lots of saker att göra, t.ex träna på min svenskaredovisning, göra min tyskaläxa, läsa Främlingen och läsa Harry Potter, men som om det inte vore nog, jag måste se på Andra Avenyn också, Julkalendern är inte heller att förglömma. Det är mycket att stå i såhär i juletider.

För den som vill peppa mig såhär lite i förhand så har jag nu fimpat för gott (jag är väl medveten om hur nördigt det där låter). Jag ska inte köpa några cigaretter förrän på fredag, då är det helg och då kan jag få unna mig. Men jag ska sluta röka och det kommer bli fett. Wish me luck.

Nu ska jag träna mina skills i starka verb i perfekt på tyska och äta mat.

Auf Wiedersehen und Tschüss!

För den som har humor, lite Sunes Jul och snöbollskrig. I slutet av klippet när Håkan ska gå straffrunda kommer det bästa. Enjoy:



Kommentarer
Postat av: LP

hahaha jag såg det idag!!! rudolf är klaaantig!!

2007-12-10 @ 20:38:49
Postat av: emma

åååh, fick just en ide denna ensamma fredagskväll. jag ska kolla på sunes jul!!!! :D

2007-12-14 @ 23:06:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0